Ens podeu seguir en...

Síguenos en Twitter Siguenos en Facebook Siguenos en Google+ Siguenos en Pinterest Siguenos en Blogger Siguenos en Google+

dissabte, 31 de març de 2012

Mestres 4: Com aprenem?

El quart capítol de la sèrie Mestres s'anomena: Com aprenem? , i es va emitir en TV3 el 21 de febrer del 2012. Transcrivim a continuació les paraules de presentació del capítol que hi trobem a la web de TV3.
“Els pares i mares d’avui s’han acostumat a sentir paraules com grups cooperatius, educació lenta o aprenentatge per competències. També hi ha debat social sobre la conveniència de memoritzar, sobre els continguts que cal ensenyar als nens i sobre la vigència de les classes magistrals. La idea del mestre que “ensenya” va sent substituïda per la del mestre que ajuda i acompanya els nens a aprendre. Les classes cada cop són més actives, vivencials i basades en la realitat de l’entorn. Ens preguntem què i com cal aprendre a l’escola, i a quin ritme...i veiem com aprenen a llegir i escriure els nens de l’Escola Fructuós Gelabert de Barcelona, un centre que aplica l’educació lenta i on l’objectiu és formar adults crítics, enamorats de les paraules. Descobrim també l’Escola Mare de Déu de Montserrat de Terrassa, que ha implicat mares i mestres voluntàries en una activitat d’estudi extraescolar, fet que ha millorat molt els resultats dels seus alumnes
El científic Manel Esteller, director de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge, explica què és l’epigenètica als alumnes de batxillerat de l’Escola Fundació Llor de Sant Boi, on va estudiar, i ens presenta el professor de Química, que, quan ell feia BUP, li va despertar l’interès per la ciència.
El grafisme del capítol ha comptat amb la participació de l’Escola Virolai de Barcelona.”



En l'apartat de LA VEU DELS NENS, els alumnes opinen sobre com els hi agraden les classes i com creuen que s’aprèn millor

Ací teniu el vídeo:

divendres, 30 de març de 2012

Joc de lletres

Hui volem presenter-vos un joc molt fàcil de jugar. Es tracta d’una adaptació del Scattergories, un joc de taula que s’ha comercialitzat. Este joc també és conegut com Tutti Frutti.

Per poder jugar necessitem paper i llapis. No hi ha un número definit de jugadors: podeu jugar amb els vostres fiils en casa o amb els vostres alumnes a classe. Un jugador dirà una lletra en veu alta i tothom haurà de pensar paraules que comencen per ixa lletra de les distintes categories que tinguen escrites al paper. 
En l’exemple que donem nosaltres les categories són: nom propi, objecte, animal, menjar i ciutat.




Podeu utilitzar la plantilla que us deixem o fer que els xiquets la facen en una llibreta o un paper: simplement faran una taula i escriuran les categories que acorden els participants. Exemples de categories: color, planta, fruita, mobles, flors, marca, etc.

El primer participant que acabe dirà: “ja està” o una pauta similar. En veu alta, ha de dir totes les paraules que ha escrit i serà l’hora de puntuar. Si la paraula que diu, no l’ha repetida un altre jugador, es puntuarà com a 10 punts. Si està repetida, seran 5 punts.

La nostra adaptació és la següent:

dimecres, 28 de març de 2012

CÓMIC21: Viñetas sobre el Síndrome de Down

Visitant el bloc ACTILUDIS, hem trobat una notícia molt interessant. 

Es tracta d’una iniciativa, idea de Jose Antonio Bautista (JAB) dibuixant de còmic, que, juntament amb l’Associació Síndrome de Down de Granada i altres col·laboradors, han publicat “Cómic 21.Viñetas sobre el Síndrome de Down”. 



Si el voleu aconseguir heu de clicar sobre la imatge. Els diners recaptats amb la venda d’este còmic, aniran destinats a ajudar a esta associació, que lluita per la integració social de les persones amb Síndrome de Down tant en educació com en la vida laboral i social.
Si voleu saber més sobre l'Associació Síndrome de Down de Granada, cliqueu sobre la imatge.




dimarts, 27 de març de 2012

Mapes interactius

Mapas interactivos de Enrique Alonso”, és un espai integrat en Didactalia. Es tracta d’un bon recurs per aprendre Geografia, tant física com política d’una manera lúdica. Podem treballar els rius de la nostra comunitat, els països de la Unió Europea, altres continents, etc. A més, estan disponibles en 10 idiomes.
Per saber més sobre aquesta pàgina podeu clicar sobre la imatge:


Si voleu començar a posar en pràctica els vostres coneixements, cliqueu sobre la imatge:


Si voleu saber més sobre l’autor, cliqueu sobre el seu nom: Enrique Alonso.


I ací us deixem un vídeo de l’autor que hem trobat en youtube:
"DESAFÍO GNOSS EDUCA 2011: Enrique Alonso, mejor recurso original subido a Didactalia.







Què vols ser de gran?

En la revista GUIX d’Infantil núm. 065 – Març, Abril 2012.,



 trobem un dibuix de FRATO que ens ha agradat molt.


Si cliqueu sobre la imatge podeu trobar el dibuix de Frato en el seu enllaç original. Haureu de clicar on diu “ver artículo en formato pdf”.


dilluns, 26 de març de 2012

Testeando

En la pàgina web del CREDA (Lleida): Centre de recursos educatius per a deficients auditius hi ha infinitat de recursos per al món educatiu. Si cliqueu sobre la imatge, accedireu a tot el material, organitzat per mesos.



Dins de la pàgina del CREDA (Lleida), hem trobat una pàgina molt interessant que es diu TESTEANDO…per saber més sobre ells, cliqueu sobre el nom de l’activitat.

Es tracta d’una pàgina web amb un joc que té moltíssimes preguntes (més de 17.000), del tipus del joc del trivial. En cada pregunta anem acumulant punts i també tenim ajudes com en un programa que feien abans en televisió: un comodí, 2X1 o el 50 %. Trobem molt interessant aquest joc ja que les preguntes responen al currículum escolar des del primer cicle d’Educació Primària fins a segon de Batxillerat.

Qui vol jugar?? Cliqueu sobre la imatge per accedir a tots els continguts.


Setmana del 26 de març a l'1 d'abril

Seguim treballant les Competències Bàsiques en família. Idea extreta de CEAPA...


diumenge, 25 de març de 2012

Conte: La voz del corazón

La voz del corazón és un conte escrit per Begoña Ibarrola i il·lustrat per Beatriz Herrera. Està recomanat per als alumnes de 2n cicle i editat per IMSERSO
Parla sobre la deficiència mental d'una xiqueta i les relacions que estableix amb els membres de la seua família. En aquest conte veiem que, de vegades, les paraules no són necessàries i que és més important escoltar la veu del cor...i com és fa això? La iaia de Violeta, Benjamín i de Catalina ens ho explicarà...sols heu de llegir el conte per descobrir-ho...




Cliqueu sobre la imatge si voleu gaudir del conte en pdf.

dissabte, 24 de març de 2012

Organitzar-se a casa

Quantes vegades hem escoltat a les famílies: “Li dic al meu fill que ha de fer els deures i sempre em diu que espere un moment...i a la quarta vegada que li ho dic, acabe xillant... sembla que no m’escolta si no és cridant...”
Hem d’intentar que els nostres fills ens facen cas a la primera i no hauríem de dir la mateixa cosa moltes vegades. Per això pensem que és important organitzar bé les rutines i les feines dels nostres fills a casa.

ORGANITZAR ELS MATINS: ABANS D’ANAR A ESCOLA
Aquesta activitat la podem aplicar amb els nostres fills a partir del 3 anys.
L’objectiu és organitzar els matins dels nostres fills abans d’anar a escola.
És necessari crear unes rutines amb els nostres fills i filles. Pels matins, de vegades, ens trobem amb aquells xiquets als qui costa molt alçar-se del llit, que no volen esmorzar, que prefereixen veure la tele en compte de raspallar-se les dents, que no volen anar a escola...
En aquests casos, volem proposar-vos una manera divertida d’organitzar i de crear unes rutines amb els nostres fills mitjançant una plantilla o un horari amb dibuixos que els ajude a interioritzar les coses que ha de fer abans d’anar a l’escola.
A continuació mostrarem l’exemple d’un horari fictici. També inclourem una plantilla en blanc d’un horari, així com dibuixos que ens poden servir per fer-lo. Amb els més xicotets, funciona molt bé incloure dibuixos de les activitats que es van a realitzar.

Exemple:



Organitzar els matins

View more presentations from egmontinyent.

Esta activitat està extreta del llibre “Activitats de tutoria per a les famílies” del CEIP Puig d’en Valls (Eivissa), on els dibuixos són de Toni Marí Marí “Tirurit” (Eivissa) i la coordinadora és Elena Garcia Morell.

dijous, 22 de març de 2012

Mestres 3: Aquí, qui mana?

El tercer capítol de la sèrie Mestres s'anomena: Aquí, qui mana?, i es va emitir en TV3 el 14 de febrer del 2012. Transcrivim a continuació les paraules de presentació del capítol que hi trobem a la web de TV3.
“Mestres i professors s’estimem més parlar de convivència, de normes consensuades, de mediació de conflictes i de sancions pedagògiques que de disciplina, càstigs i bona o mala conducta. En aquest tercer capítol ens preguntem en què es basa avui d’autoritat de mestres i professors, i com volen exercir-la. Els demanem com volen ser tractats i com tracten ells els alumnes, quin ordre volen a l’aula i al centre i com resolen els problemes quotidians de convivència.
També coneixem l’experiència d’El Viver, una escola de Montcada i Reixac on la conducta de molts nens reflectia la tensió de l’entorn social. Fa tres anys les mestres van començar a aplicar tècniques d’educació socioemocional, no per eliminar els conflictes sinó justament per ensenyar els nens a gestionar-los. També assistim, a l’Institut Aurèlia Capmany de Cornellà, a les classes de formació de mediadors per resoldre conflictes, i veiem com els nois i noies d’un altre institut, El Pedró de l’Escala, fan treball social per evitar les sancions.
I el mag Lari ens presenta el mestre que més el va influir quan feia batxillerat, que era justament també el que més temia. Posant-se en el seu lloc, Lari fa una classe de Literatura als actuals alumnes de l’Escola Infant Jesús.
El grafisme del capítol ha comptat amb la participació de l’Escola Fort Plenc de Barcelona.”




En l'apartat de LA VEU DELS NENS, els alumnes ens expliquen com s’imposa la disciplina a la seva escola.
Ací teniu el vídeo:

dimecres, 21 de març de 2012

Dia mundial del Síndrome de Down

Hui estem de celebracions: el 21 de març també és, a partir d'aquest any, el Dia Mundial del Síndrome de Down. La ONU crida a integrar socialment a estes persones. Si voleu ampliar la informació, cliqueu sobre la imatge:


I si voleu accedir a la web Dowmn España, cliqueu sobre el logo:


Dia mundial de la POESIA

Cada any,el 21 de març, la UNESCO celebra el Dia Mundial de la Poesia. La decisió de proclamar aquest dia, va ser adoptada durant la 30ª reunió de la UNESCO celebrada en París en 1999.
Si voleu saber més sobre aquest dia, cliqueu sobre les imatges:



Nosaltres, en "La Caseta", el celebrarem demà, ja que els fillols de l'Apadrinament lector dels dijous, hauran de llegir un poema i contestar unes preguntes que els farà el seu padrí. Hem triat uns poemes de Miquel Martí i Pol que ens parlen de menjars: "Arròs blanc", "Ous ferrats", "Xocolata desfeta"...

L'extinció

Aquesta activitat es pot aplicar als xiquets a partir de 3 anys.

L’objectiu és reduir conductes inadaptades dels nostres fills i filles a casa.
  
Dibuix fet per Toni Marí Marí, "Tirurit" (Eivissa)

Aquesta és una bona estratègia per reduir conductes inadaptades. Consisteix a no fer cas a un determinat comportament per tal de reduir-lo o evitar que es torne a repetir. Es tracta de “ignorar” la conducta problemàtica: no mirar el nen quan està fent alguna cosa que no volem que torne a fer, no parlar amb ell, no escoltar-lo, en definitiva, actuar com si no passàs res. De segur que molts pares i mares ja ho heu probat.
És molt important evitar factors que reforcin aquesta conducta, com poden ser els germans quan, per exemple, riuen davant un comportament disruptiu a casa. Per evitar-ho, haurem de parlar amb ells i demanar-los per favor que no riguen aquestes conductes.

  • De vegades, al principi d’aplicar aquesta tècnica la conducta augmenta en freqüència, però hem de persistir.
  • Cal recordar que aquesta tècnica no és viable quan la conducta puga ser perillosa per al xiquet o per a les persones que l’envolten.
  • Hem de reflexionar sobre el fet que el que volem extingir és la conducta problemàtica i no el xiquet. Amb això volem dir que, quan el nostre fill o filla mostre conductes diferents, el felicitarem.

Aquesta activitat està extreta del llibre: Activitats de tutoria per a les famílies, del CEIP Puig d'en Valls (Eivissa).on els dibuixos són de Toni Marí Marí "Tirurit" (Eivissa) i la coordinadora és Elena Garcia Morell.

dimarts, 20 de març de 2012

Les Intel·ligències Múltiples en Redes

En el programa REDES de la 2, es va emitir un programa en el que Eduard Punset va conversar amb Howard Gardner amb motiu de l'entrega del premi "Príncep d'Astúries de Ciències Socials de 2011". Aquest col·loqui va tindre lloc a  Avilés i van conversar sobre les Intel·ligències Múltiples, les noves tecnologies i el naixement d'una manera nova i personalitzada d'educar als xiquets. Ací teniu el vídeo:




Setmana del 19 al 25 de març

Seguim treballant les Competències Bàsiques en família proposades per CEAPA. Ahir era festa, així que les hem posades hui...



dilluns, 19 de març de 2012

Conte: Un papá a la medida

Un conte tendre i dolcet per a celebrar el dia del pare, el dia de Sant Josep...
L'autor del conte és Davide Cali i les il·lustracions de Ana Laura Cantone. L'original és un conte francés anomenat "Un papa sur mesure".


diumenge, 18 de març de 2012

Fondo lector

Fondo lector és una pàgina web que treballa la Comprensió Lectora (en castellà) d’una manera lúdica. Si cliqueu sobre la imatge podreu accedir al joc.


Hi ha dos nivells:
  • Exercicis de nivell bàsic i intermedi en els que trobem els següents exercicis:
    • Ordenar les paraules d’una frase
    • Ordenar una seqüència de frases
    • Relacionar una paraula amb el seu sinònim 
    • Relacionar una paraula amb el seu antònim
  • Exercicis de nivell avança en els que trobem els següents exercicis: 
    • Paraules polisèmiques 
    • Frases amb paraules polisèmiques


L'autor d'aquest recurs es Mariano Vindel, que, a més ha creat: “Cuadernos digitales Vindel”: generador d’exercicis de matemàtiques per a Educació Primària i Secundària, de cal·ligrafia, mots encreuats, sopes de lletres, quadern de comprensió lectora i accentuació.








dissabte, 17 de març de 2012

Mestres 2: L'èxit i el fracàs

El segon capítol de la sèrie Mestres s'anomena: L'èxit i el fracàs, i es va emitir en TV3 el 7 de febrer del 2012. Transcrivim a continuació les paraules de presentació del capítol que hi trobem a la web de TV3:

"L’èxit educatiu, el fracàs escolar...Un tema d’actualitat permanent que costa de definir i, sobretot, de resoldre. Què entenem per èxit i fracàs en educació, què vol dir “excel·lència”, què cal avaluar i com fer-ho i quins són els factors que ens ajuden o ens destorben a l’hora de sortir-nos-en...Per a què serveixen, les notes?
Reflecteixen de veritat el que saben els alumnes?Cal demanar el mateix a tots, o a cadascú segons les seves capacitats?
En aquest capítol passem un dia a l’Escola el Roure Gros, de Santa Eulàlia de Riuprimer, on no hi ha ni notes ni exàmens, i on els nens aprenen fent ciència des del primer dia. També visitem l’Institut Valldemossa, que premia l’esforç dels alumnes que ho han tingut més difícil, i coneixem una experiència pionera d’avaluació dels docents, inspirada en l’exemple finès.
També acompanyem el periodista Jordi Évole a l’Escola Antoni Gaudí, on va estudiar l’EGB, a Cornellà, i veiem com organitza un debat amb els nens de cinquè, al costat del mestre que li va ensenyar a ser crític quan era petit.
El grafisme del capítol ha comptat amb la participació de l’Institut Narcís Monturiol, de Barcelona".



En l'apartat de LA VEU DELS NENS, els alumnes parlen dels temes tractats al capítol “L’èxit i el fracàs”.
Ací teniu el vídeo:

divendres, 16 de març de 2012

Fer un contracte

Continuant en la secció: "Millorar el comportament", l'activitat que expliquem hui és "Fer un contracte".  Aquesta activitat es pot aplicar als xiquets a partir de 3 anys.
L’objectiu és aconseguir millorar el comportament del nostre fill o filla mitjançant el compromís.

Dibuix fet per Toni Marí Marí, "Tirurit" (Eivissa)


En aquesta activitat que us presentem, es tracta de fer un contracte entre el pares i el seu fill perquè aquest millore alguna conducta. 
  • Primer de tot, parlarem amb el xiquet per comentar amb ell aquelles conductes que té que fan que l’ambient a casa no siga el correcte: molesta el seu germà, no fa els deures, no escolta els pares, etc. 
  • Li explicarem al nostre fill que aquestes conductes s’han de millorar, pel seu bé i pel bé de l’ambient familiar. 
  • Per això, li proposarem fer un contracte (explicant-li que els adults quan tenen una feina també en signen un).

  1. Al contracte estarà escrit el seu nom i cognoms i el compromís que adquireix amb els pares.
  2. Per altra banda, els pares també es comprometen a donar-li una recompensa si els acords del contracte es compleixen. Aconsellem que aquesta recompensa no siga material, és a dir, hem d’evitar comprar-los regals per haver complit el contracte. Nosaltres recomanem que feu alguna cosa en família: anar al parc, fer una excursió, jugar tots junts a algun joc, etc. 
  3. Per acabar, els dos signaran el contracte per mostrar que estan d’acord i es guardarà. 
Adjuntem uns  models de contractes que podeu utilitzar, adaptats a diferents edats.



     
Aquesta entrada està extreta i adaptada del llibre "Activitats de tutoria per a les famílies" del CEIP Puig d'en Valls (Eivissa) on els dibuixos són de Toni Marí Marí "Tirurit" i la coordinadora és Elena Garcia Morell.




dijous, 15 de març de 2012

Les Intel·ligències Múltiples

Des que Howard Gardner va plantejar l’existència de les intel·ligències múltiples, s’han fet molts de descobriments.
Segons la Vikipèdia, la teoria de les intel·ligències múltiples és un model proposat per Howard Gardner en el qual la inteligència no és vista com una cosa unitària  que agrupa diferents capacitats específiques amb diferent nivell de generalitat. Gardner defineix la intel·ligència com la capacitat de resoldre problemes o crear productes que són valorats en un o més contextos culturals.
 Defineix les intel·ligències múltiples com un potencial biopsicològic per processar informació que es pot activar en un marc cultural per resoldre problemes o crear productes que tenen valor per a una cultura. Gardner reconeix que per a desenvolupar-se òptimament en la vida no és suficient tenir un gran expedient acadèmic. Hi ha persones amb gran capacitat intel·lectual que no són capaces de triar correctament els seus amics. Per altra banda, podem trobar persones que no han tingut un bon expedient acadèmic però que han triomfat en el món dels negocis o en la seva vida personal. Com bé diu Gardner: "Per a desenrotllar-se óptimament en la vida no és suficient amb tindre un gran expedient acadèmic".
Howard Gardner ens parla de l’existència de vuit tipus diferents d’intel·ligència: 
-lingüística
-logicomatemàtica
-musical
-cineticocorporal
-visual espacial
-naturalista
-interpersonal
-intrapersonal. 
Aquestes dues últimes, interpersonal i intrapersonal, han estat fusionades per Daniel Goleman com a intel·ligència emocional
Amb el següent dibuix de "Tirurit", queden explicades molt bé: l'escola som un tren en el que cada alumne té cabuda en un vagó diferent... 

Dibuix fet per Toni Marí Marí, "Tirurit" (Eivissa)
(Informació i dibuix extrets del llibre "Activitats de tutoria per a mestres"
del CEIP Puig d'en Valls on els dibuixos estan fets per Toni Marí Marí "Tirurit" i la coordinadora és Elena Garcia Morell
).

Volem parlar-vos també de GRAÏM, Grup de recerca de l’aplicació de les intel·ligències múltiples. En la seua pàgina, tenen un xicotet test que us pot ajudar a conèixer un poc més quina inteligència utilitza més cada alumne.



dimecres, 14 de març de 2012

Mates a la salsa

Hui volem presentar-vos un CD de música anomenat: MATES A LA SALSA
La lletra de les cançons és d’Anna Ma. Lorente, mestra de primària i especialista d'anglès, 
i la música és de Rosa Ma. Vidal, especialista de música a primària, autora, compositora i cantant.
Entre les dues han adaptat i composat cançons per treballar a l'escola. Entre aquestes composicions trobem aquest CD editat: 
“Mates a salsa” és un CD que recull 13 cançons en català en les que s’intenta una altra manera d’aprendre i memoritzar les taules de multiplicar del 2 al 12. Hi podem trobar  diversos estils: jazz, hip - hop, vals, etc. Es tracta d’un eina més per treballar les taules de multiplicar. La podeu utilitzar tant les famílies com els mestres...A passar-ho bé.


Si cliqueu sobre la imatge podreu accedir a les lletres de les canços i les seues partitures.

I, a continuació, teniu els vídeos per començar a... CANTAR i BALLAR!!! 
Si cliqueu sobre el títol de cada taula, trobareu la lletra de la cançó.











En el següent bloc podem trobar tos els vídeos de les cançons:

dimarts, 13 de març de 2012

Ser mestre, com i per què?

El primer Capítol de la sèrie Mestres s'anomena: Ser mestre, com i per què?, i es va emitir en TV3 el 31 de gener del 2012. Transcrivim a continuació les paraules de presentació del capítol que hi trobem a la web de TV3.
"Obrim la sèrie preguntant-nos si la feina de mestre o de professor és vocacional, i si és prou vocació aquell “magraden molt els nens” per dedicar-se a l’ensenyament. Què cal tenir per ser mestre, com se n’aprén, què té d’atractiu i de difícil aquesta professió i quines gratificacions i problemes comporta.
En aquest capítol assistim al començament de curs a la facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona, amb un grup de futurs mestres, i acompanyen la Carmeta, una mestra de Bordils (Gironès) en el seu últim dia abans de jubilar-se. Passem un dia a P4, amb en Joan, un mestre d’infantil a l’Escola Samaranch i Fina de Santa Margarida i els Monjos...i l’escriptora Empar Moliner ens presenta Manuel Fuentes, el professor de literatura que la va convertir en lectora quan estudiava a l’Institut la Vall del Tenes. El grafisme del capítol ha comptat amb la participació de l’Escola Pit-roig de Barcelona."



A més, també inclouen una secció anomenada "LA VEU DELS NENS" (cliqueu sobre el títol per vore el vídeo), on són els alumnes els que opinen..."Els nens i adolescents també hi tenen molt a dir sobre els seus mestres i sobre l'escola, sobretot perquè per ells l'escola és la seva vida. "Mestres" ha entrevistat una cinquantena de nens a cinc escoles de Catalunya. Nens i nenes d'entorns molt diferents que opinen sense manies sobre l'educació que reben, i que complementen, a vegades amb un bany de realisme, les declaracions dels mestres."

Mestres

En TV3, estan fent una sèrie d'un total de 10 capítols d'uns 50 minuts de durada, que s'anomena "Mestres". Volem anar mostrant-vos tots els capítols perquè pensem que són interessants, tant per als mestres com per a les famílies. Transcrivim les paraules de presentació que es fa des de la web de TV3 del programa: 

El projecte, iniciat a començaments de maig de 2011, consta de 10 de capítols de 50 minuts de durada, produïts pel departament de Nous Formats de TV3.
Es tracta d’un programa centrat en la feina diària i en l’experiència professional dels mestres i professors d’educació infantil, Primària i Secundària a Catalunya. Té com a objectiu esbrinar com és i què fa un bon mestre, mostrant diferents experiències dins el col·lectiu exemplificant allò que s’anomena “bones pràctiques” i buscant exemples de com la relació entre mestre i alumne ha canviat i continua canviant “vides” en positiu, partint de la idea que molts adults podem afirmar sense cap dubte que almenys un mestre, al llarg de la nostra vida escolar, ha marcat la nostra vida, ens ha obert horitzons i ha canviat la nostra manera de veure el món. També en aquest moment, en que el món educatiu s’enfronta a reptes inimaginables fa uns anys, i en què el debat social sobre l’educació és viu i intens, a vegades agre, hi ha molts mestres que treballen amb il·lusió, amb esforç i amb imaginació per millorar cada dia de la seva feian. Volem saber com treballen aquests mestres i com aborden la seva tasca de cada dia a les aules, i quines són les idees, les reflexions i les intencions que guien la seva pràctica.
Cadascun dels capítols del programa abordarà un aspecte diferent del món educatiu, sempre des de la perspectiva de la relació entre mestre i alumne: la vocació de docent, l’èxit i el fracàs educatiu, la convivència, l’educació en els valors, el lideratge, la incorporació de les noves tecnologies, l’atenció a la diferència i a la diversitat..."

dilluns, 12 de març de 2012

Conte: Beeelinda, la oveja sabia

Beeelinda, la oveja sabia és un conte escrit per Begoña Ibarrola i il·lustrat per Santiago Aguado recomanat per als alumnes del 1r cicle. Està editat per IMSERSO
Parla sobre la importància de la curiositat dels xiquets, de la sabiesa de les persones majors, etc. Ací  teniu un paràgraf del conte ...

"Enseñaba que las heridas siempre se curan antes si alguien te da un beso, que las lágrimas se secan mejor con el abrazo de un amigo y que para ser feliz, una oveja debe conocerse y estar contenta consigo misma."


Si voleu el conte en pdf, cliqueu sobre la imatge.


Setmana del 12 al 18 de març

Ací teniu la setmana del 12 al 18 de març per a treballar les Competències Bàsiques amb la família proposada per CEAPA.


dissabte, 10 de març de 2012

Autisme sense mites ni usos pejoratius

Una vegada més, des del bloc d'Anabel Cornago: "El sonido de la hierba al crecer", ens deixa aquesta entrada per a difondre-la per blocs i webs. Està escrita en castellà perquè hem copiat el codi que hi havia al bloc.

Ilustración de Santiago Ogazón
Se sigue utilizando el término “autismo” asociado a connotaciones negativas porque se parte de mitos e informaciones falsas como:

- las personas con autismo no pueden interactuar o comunicarse

- las personas con autismo viven en su mundo

- las personas con autismo son incapaces de sentir, etc.

Y ello da pie a que cada vez más periodistas, políticos o líderes de opinión se sumen al uso abusivo del término “autista” para descalificar. Es decir, leemos en los medios de comunicación o escuchamos en boca de políticos «gobierno autista» o «fulanito es autista» cuando quieren expresar que ese gobierno o esa persona no cumple con su trabajo, no escucha, no se entera de la realidad, no muestra empatía con los problemas, es incapaz de ofrecer soluciones o carece de sentimientos.

¿Por qué hace falta recurrir –y herir con ello la dignidad- a un colectivo de personas para atacar y descalificar a otra persona o colectivo?

Entendemos que no hay mala intención, sino desconocimiento o mal uso del diccionario. Convivir con el autismo implica también una importante labor de concienciación en la sociedad: convenceremos siempre desde el respeto. Lo desconocido, además de asustar, alienta la difusión de informaciones falsas. Tenemos que dar a conocer la visión positiva del autismo a la par de fomentar un tratamiento digno para todos los afectados. Un gran trabajo por delante.

Ilustración de Fátima Collado

Autismo no es sinónimo de personas indiferentes que viven aisladas en su mundo. Las personas con autismo sienten, interactúan, se comunican –con o sin lenguaje-, comparten, son luchadores natos que se esfuerzan a diario y les es difícil entender la ironía, los juegos de palabras o la mentira –pero hasta eso aprenden en muchos casos con la estimulación adecuada-. Si se conociera la realidad del autismo, a nadie se le ocurriría más que asociarlo con “superación”, “esfuerzo”, “nobleza”, “cariño” o “sensibilidad”.

La prevalencia del autismo hoy en día es lo suficientemente significativa como para promover acciones de información y sensibilización, con afirmaciones que se apoyen en evidencias científicas y ajustadas a la realidad. Según el Instituto de Salud Carlos III, uno de cada 150 niños presenta algún trastorno dentro del espectro. Hay más de 200.000 afectados en España y 67 millones en todo el mundo. Hoy en día, los avances se producen siempre y, muchas veces, a pasos de gigante. Con una estimulación adecuada, cuanto más intensa mejor, evolucionan hacia metas impensables hace unos años. Por eso, debemos luchar todos juntos para favorecer la inclusión.

¿Qué es el autismo?

Ilustración de Fátima Collado

El autismo es un síndrome con un espectro muy amplio, no una enfermedad. Afecta de forma diferente, así que no hay dos personas con autismo iguales y por eso no se puede nunca generalizar. Las áreas en las que se manifiesta son:

•Dificultades –no incapacidad- en el lenguaje y la comunicación. Encontraremos personas que no hablan pero se comunican con gestos o pictogramas, y personas capaces de dominar varios idiomas.

•Dificultades –no incapacidad- en las relaciones sociales. Encontraremos personas que eluden el contacto visual o se aturden en ambientes ruidosos, y personas que ofrecen conferencias.

•Intereses restringidos y repetitivos, que con una buena estimulación pueden ampliarse siempre.

Al igual que todos los seres humanos, la posible realización de las personas con espectro autista es ilimitada. Las personas con Trastornos del Espectro Autista (TEA) comparten muchas características, necesidades y deseos con las personas de su edad sin autismo. Hay muchas cosas que diferencian a las personas con TEA, pero también hay muchas cosas en común. Como todos nosotros, tienen sus puntos fuertes y sus puntos débiles. Todos somos diferentes, pero todos tenemos los mismos derechos.

Los mitos que se deben evitar

Ilustración de Fátima Collado


Carencia de sentimientos. Las personas con autismo sienten: lloran, se ríen, se alegran, se entristecen, se enfadan, sienten celos… En ocasiones pueden tener dificultades para canalizar las emociones, pero saben demostrar que las sienten.

Aislamiento en su propio mundo. Los esfuerzos por comunicarse son grandiosos. Ni viven en otra galaxia ni mirando a una pared. Forman parte del mundo, una sociedad donde hay cabida para la diversidad.

La falta del cariño de los padres provoca el autismo. Hace ya mucho tiempo que se erradicó la teoría de las “madres-nevera”, que tanto daño ha provocado. Se nace con autismo. Es decir, hay un origen genético.

•Las personas con autismo tienen discapacidad intelectual o, por el contrario, son capaces de habilidades prodigiosas. En realidad, el retraso mental es una comorbilidad, no una condición propia del autismo. Hay personas con autismo que además tienen discapacidad intelectual y las hay también que no la tienen; las hay que tienen capacidades asombrosas, y las hay que no las tienen. Pero necesitamos todo tipo de mentes, sin discriminar a nadie.

La inevitable segregación. Debe desterrarse la falsa creencia de que las personas con autismo sólo pueden vivir o desarrollarse en centros segregados, sin relación con el resto de las personas, no con la intención de marginarlas, sino de protegerlas. Esto en ningún caso debe ser así. Al contrario, la inclusión social es una de las claves para lograr una mejora de la calidad de vida de las personas con TEA y un factor esencial para incrementar sus capacidades de adaptación, su desarrollo personal y su calidad de vida. Con los apoyos adecuados, las personas con TEA pueden aprovechar las oportunidades de participación en entornos ordinarios, lo que favorece que puedan disfrutar de una vida social integrada y normalizada, y contribuye a su desarrollo personal.

La infancia permanente. Con demasiada frecuencia, los medios hablan de "niños autistas", pero casi nunca de "adultos autistas". Es necesario que la sociedad conozca y entienda tanto a los niños como a los adultos afectados por autismo.

Son autistas. Mejor emplear la fórmula "persona con autismo" en lugar de utilizar simplemente la palabra "autista". Así se pone de relieve la condición de persona, con sus características y diferencias, independientes del autismo. Además, definir a una persona por una discapacidad es una forma de discriminación.

Definición de los diccionarios. El uso del autismo asociado a connotaciones negativas se escuda en ocasiones en la definición que aparece en los diccionarios, sobre todo el DRAE. Hace ya más de un año que iniciamos una campaña con respuestas positivas en el sentido de que van a cambiar la definición, aunque llevará su tiempo (ver: http://autismosinmitos.blogspot.com/p/campana-diccionarios.html)


Ilustración de Fátima Collado


Ilustración de Santiago Ogazón.

RECUERDA: "Las personas con autismo sí nos comunicamos, nos esforzamos a diario, sentimos y no somos ni indiferentes ni vivimos en nuestro mundo. Con o sin lenguaje, tenemos mucho que decir. Escúchanos y conócenos en lugar de difundir mitos o utilizar “autismo” para descalificar a otras personas".

Ilustración de Fátima Collado

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...